درباره کیش

آمار مطالب

کل مطالب : 616
کل نظرات : 0

آمار کاربران

افراد آنلاین : 1
تعداد اعضا : 0

کاربران آنلاین


آمار بازدید

بازدید امروز : 524
باردید دیروز : 239
بازدید هفته : 1248
بازدید ماه : 1869
بازدید سال : 5005
بازدید کلی : 121902

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان turekish و آدرس kishturr.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)
تبلیغات
<-Text2->
نویسنده : niknam
تاریخ : یک شنبه 27 فروردين 1396
نظرات

تاریخچه کیش

kishh.jpg

دوران عظمت و شکوفایی تاریخ کیش از سده چهارم هجری، پس از وقوع زلزله در سیراف آغاز شد.پس از آن که بندر سیراف از روتق افتاد تورانشاه به کمک حکام محلی بنی قیصر در این جزیره بندرگاهی ایجاد کرد و به عمران و آبادانی آن همت گماشت و کیش را به مرکز عمده تجارت خلیج فارس تبدیل نمود. در دوره اتابکان فارس اهمیت کیش به حدی بود که والی دریای عمان حکومت می کرد.طبق نوشته های سیاحان و تاریخ نویسان، در این دوره درآمد کیش بابت عشریه کشتی های تجاری مبالغ زیادی قابل توجهی بوده است.

از شواهد چنین پیداست که در عصر غزنویان، سلجوقیان، خوارزمشاهیان و مغول جزیره کیش در اوج شکوفایی و رونق و مرکز بازرگانی خلیج فارس بوده است.

اهمیت استراتژیک کشور ما بعنوان شاهراه ارتباطی شرق و غرب و نیز موقعیت ویژه کیش در خلیج فارس همواره مورد توجه کشورهای سایر بوده است.تحولات اقتصادی اروپا در سده های 15 و 16 میلادی، پرتغالی ها تا دوره صفویه در کیش حضور داشتند و متاسفانه جز تاراج ویرانی اثر دیگری از خور برجای نگذاشته اند، تا این که بالاخره شاه عباس صفوی پس از فارغ شدن از جنگ عثمانی ها به آزاد ساختن بحرین، هرمز و کیش از چیرگی بیگانگان همت گماشت. جزیره کیش تا دوره پهلوی چندین بار خرید و فروش شد تا این که در سال 1340 خورشیدی دکتر منوچهر اقبال، این جزیره را از ورثه محمدرضا خان سطوت الممالک بستکی خریداری کرد.

kishh1.jpg

در سال 1349 جزیره کیش مورد بازدید هیات های کارشناسی ایران و آمریکا قرار گرفت و با توجه به موقعیت جغرافیایی و استراتژیکی مناسب، بعنوان یک مرکز بین المللی توریستی - تجاری مورد توجه قرار گرفت. به منظور جلب جهانگردان به این جزیره و تامین آسایش و رفاه آنان، در مهر 1351 سازمان عمران کیش به ثبت رسید. سازمان عمران کیش طرح منطقه توریستی جزیره کیش را با الگو قرار دادن جزایر هاوایی و کرانه های جنوبی دریای مدیترانه، با هزینه زیادی آغاز کرد و تا پیش از انقلاب فاز اول آن را به همراه بخشی از فاز دوم به اجرا دراورد. با پیروزی انقلاب اسلامی روند فعالیت های سازمان عمران متوقف شد. تا این که در تیر 1368 هیات وزیران در خصوص ورود و خروج کالا و نیز صادرات مجدد و تواید برای صادرات،جزیره کیش را به عنوان منطقه کاملا آزاد تجاری - صنعتی ثبت و اعلام کرد و از این تاریخ به بعد فعالیت های اقتصادی مجددا در جزیره کیش شروع شد. بالاخره در سال 1371 با تاسیس سازمان منطقه آزاد کیش این جزیره جانی تازه گرفت و دوران توسعه سریع کیش آغاز شد و بطوریکه امروزه بعنوان یکی از مناطق مهم تجاری گردشگری ایران مطرح گردیده است و برای آنانی که در جحست و جوی بقایایی از تاریخ کهنسال کشور ما هستند، برای دوستداران دریا، خشکی، طلوع و غروب، کیش حرف های زیادی برای گفتن دارد.

پیدایش جزیره کیش

peydaiesh.jpg

200 میلیون سال پیش شبه جزیره عربستان بر اثر حرکت قاره ها و فشار آنها همراه با صفحه قاره آفریقا به سوی شمال حرکت کرد و از آفریقا جدا شده وبه آسیا متصل گردید و به همین دلیل از آفریقا جدا شده و به آسیا متصل شده است.فشار حاصل از اثر جا به جایی که از جنوب غربی به ایران وارد شده سبب چین خوردگی این قسمت از فلات ایران به شکل ارتفاعات زاگرس گردیده و رشته کوه های آن عمود بر راستای این فشار است.در گذشته ارتفاع رشته کوه های زاگرس به واسه این جا به جایی بزرگ قله دنا با ارتفاع 4409 متر می باشد.ارتفاع رشته کوه های زاگرس از قله دنا به آرامی در جهت خلیج فارس کاهش می یابد و ادامه آن در ژرفای آب های خلیج فارس به صورت چین خوردگی هایی در زیر ةآب پنهان شده است.جزیره کیش، هندورابی، لاوان و جزایر دیگر در خلیج فارس بخشی از تاقدیس های این چین خوردگی ها محسوب می شوند.

 

 

موقعیت جغرافیایی کیش

 

mogheiat-kish.jpg

 

جزیره کیش با مساحت 90 کیلومتر مربع به طول 16 کیلومتر در محور شرقی – غربی  و عرض آن 7 کیلومتر در محور شمالی و جنوبی، یکی از قشنگ ترین ساحل های خلیج فارس است و دارای ساحلی 43 کیلومتری بیضی شکل است.از نظر مختصات جفرافیایی 53 درجه تا 54 درجه طول شرقی از نصف النهار گرینویچ و از نظر زمانی 53 دقیقه و 26 درجه تا عرض شمالی به مدت 29 دقیقه قرار گرفته است.ارتفاع بلندترین منطقه تا کیش 35 متر از سطح دریا است.کیش رودخانه ندارد و تعداد زیادی آب شیرین زیرزمینی دارد. کيش از طبيعتی زيبا و منحصر به فرد بر خوردار است. دارای ساحلی مرجانه و آرامش بخش با آب های زلال و شفاف است.جزیره کیش دارای پوشش گیاهی مناسب است . سالانه میلیون ها نفر مسافر تور کیش به این جزیره سفر می کنند.

مسافت کیش با سایر شهرها:

کیش از راه دریا تا هندورابی: 28 km

کیش به جزیره فارور: 55 km

کیش به جزیره ابوموسی: 177 km

کیش به قشم: 255 km

کیش به جزیره سیری: 87 km

کیش به قشم: 255 km

کیش به بندر عباس: 300 km

کیش به بوشهر: 740 km

کیش به دبی: 200 km

کیش به تهران: راه هوایی 1052 km زمینی  1200 km

mogheiat-kish1.jpg

ویژگی های جغرافیای و اقلیمی جزیره کیش

 

جزیره کیش یک خشکی کوچک چون کشتی نشسته در آب های گرم و کم عمق خلیج فارس است، خرده اقلیم ها (میکرو کلیمای) کیش به شدت در سلطه پدیده های ناشی از بستر بزرگ آبی است که دامنه ی نوسان تغییرات دمای شبانه روزی آن در ایام سال بسیارکم است.اختلاف دمای متوسط در طول سال کمتر از 9 – 10 درجه است. از نظر سازمان هواشناسی متوسط رطوبت هوا در هر کیلوگرم ه.ای گرم و خشک جزیره در دی ماه 15 گرم و تیرماه حدود 25 گرم است.هوای جزیره کیش از اردیبهشت ماه تا مهر گرم و شرجی است.فاطه دما در تابستان و زمستان 16 درجه است.

 

 

فرهنگ مردم کیش

 

farhang.jpg

جمعیت جزیره کیش برپایه سرشماری در سال 1390 برابر 24819 نفر بوده است که در شهر کیش ساکن هستند. به ساکنین شهر کیش، کیش وند گویند.قشر باسواد در شهر کیش 92 درصد و اشتفال بالای 98 درصد نشان دهنده وضعیت مطلوب است.ملاقات با هالی بومی برای بسیاری از مسافران تور کیش یکی از جاذبه های فراموش نشدنی محسوب می شود.مردمان این شهر از لباس های سنتی استفاده می کنند. لباس محلی آقایان  نشداشه و غتره و لباس بانوان ملفع و بطوطه بر روی صورتشان میزازند.ساز اصلی محلی حبان، نیانبونه و دهل است.شغل سنتی مرمان کیش ماهیگیری، دامداری، دریانوردی و تجارت است.غذاهای محلی مردمان کیش شامل انواع قلیه، مضروبه، هریسه، مچبوس است که با ماهی تهیه می شود.بومیان جزیره از نژادهای دراویدی، نوردیک، سامی و سیاهپوست بوده و به زبانهای فارسی و عربی صحبت می کنند.

پوشش گیاهی کیش

 

poshesh-kish.jpg

جزیره کیش همانند دیگر جزیره‌های خلیج‌فارس، مخصوصاً جزیره‌های ناحیه‌ی تنگه‌ی هرمز دارای پوشش گیاهی گرمسیری نیمکره‌ی شمالی است.جزیره کیش علاوه بر ویژگی‌های جغرافیایی و اقلیمی مخصوص خود، مانند جزیره‌های کنار دست خود مثل؛ فرور، هندورابی، شیدور، لاوان و حتی قشم، تحت تأثیر آب‌ و هوای نیمه استوایی است. بخش‌هایی از جزیره‌ی کیش از درختان و بوته‌زارهای کم‌پشت پوشیده شده است. معمولاً این درختان، پراکنده و دور از هم هستند. پوشش های گیاهی جزیره کیش می توان به باغ های نخل خرما، درختان بومی کهور ایرانی و درختان غیربومی مانند کهور پاکستانی(سمر)، اکالیپتوس، آکاسیا، کنوکارپوس و ابریشم اشاره کرد

مطالب مرتبط:

تور کیش اردیبهشت 96 

 تور کیش خرداد 96    

تور کیش تابستان 96 

تور کیش تیر 96 

تور کیش مرداد 96 

تور کیش شهریور 96

تور کیش از شیراز

تور کیش از اصفهان

تور کیش از تبریز

تور کیش از مشهد

تور کیش از کرمانشاه



تعداد بازدید از این مطلب: 265
برچسب‌ها: درباره کیش ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








به وبلاگ من خوش آمدید


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود