آمار مطالب

کل مطالب : 616
کل نظرات : 0

آمار کاربران

افراد آنلاین : 1
تعداد اعضا : 0

کاربران آنلاین


آمار بازدید

بازدید امروز : 653
باردید دیروز : 239
بازدید هفته : 1377
بازدید ماه : 1998
بازدید سال : 5134
بازدید کلی : 122031

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان turekish و آدرس kishturr.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)
تبلیغات
<-Text2->
نویسنده : niknam
تاریخ : یک شنبه 27 فروردين 1396
نظرات

تاریخچه مشهد

mashhad2.jpg

مشهد کلان شهری در شمال شرقی ایران و مرکز استان خراسان رضوی است.مشهد در زمان اقشاریان، پایتخت ایران بود.مشهد دارای ۳۲۸ کیلومتر مربع ، دومین شهر پهناور ایران بعد از تهران است.براساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵ این شهر با ۳٬۰۱۲٬۰۹۰ تن جمعیت، دومین شهر پرجمعیت ایران بعد از تهران است.مشهد به واسطه وجود حرم امام رضا (ع) سالانه پذیرای بیش از 27 میلیون زائر از داخل و 2 میلیون از خارج کشور دارد.

mashhad.jpg

شهر مشهد در حوزه رودخانه کشف رود و در دشت مشهد بین کوه های هزار مسجد و بینالود گسترده شده است.ارتفاع شهر مشهد 1150 متر و کینه آن 9500 متر است.شهر مشهد  دارای آب و هوای متغیر اما معتدل و متمایل به سرد و خشک است و از تابستان های گرم و خشک و زمستان های سرد و مرطوب برخوردار است.دمای هوا در زمستان 233 درجه زیر صفر و تابستان 13 درجه بالای صفر است.

مشهد از 13 منطقه تشکیل شده است و شهرداری آن از توسط شورای شهر 25 نفره انتخاب می شود.این شهر داری فرودگاه بین المللی، ایستگاه راه آهن و سه پایانه است که ارتباط آن با شهرهای دیگر ممکن می سازد.حمل و نقل داخلی مشهد توسط سامانه تاکسی رانی ،اتوبوس رانی و مترو صورت می گیرد.اقتصاد مشهد وابسته به زائران تور مشهد است مه در کنار آن وجود مراکز تجاری بزرگ و امکانات پزشکی قابل توجه، موجب رونق گردشگری تفریحی و سلامت در این شهر شده است.اکثریت مردم شهر مشهد فارسی زبان هستند.مشهد در سال 1388 بعنوان پایتخت معنوی ایران انتخاب شده است و همچنین مشهد در سال 2017 بعنوان پایتخت فرهنگ اسلامی انتخاب شده است.

mashhad1.jpg

 

زبان و مذهب مشهد

زبان مشهد

MASHHAD3.jpg

زبان مردم مشهد فارسی با گویش مشهدی است.ایت لهجه سرشار از واژه های کهن و ریشه دار زبان فارسی است.لهجه مشهد یکی از مهم ترین لهجه های زبان فارسی است و به نوعی خاستگاه ادبیات اصیل شاعران ناماوری همچون فردوسی، عطار و خیام است. این لهجه را ساختاری از فارسی دری می دانند.به واسطه ی رابطه نزدیک مشهدی ها با سایر اقوام، ردپایی از زبان ها و گویش های دیگر نظیر عربی، ترکی، مغولی، افغانستانی، کردی، هندی، روسی و فرانسوی را می توان در آن دید.

تقی وحیدیان کامیار می فرمایند:

نزدیک ترین گویش به فارسی، گویش مشهدی است، بطوری که اصیل ترین و ریشه دارترین فارسی را می توان از مردم این شهر شنید.

 

مذهب مشهد

MASHHAD4.jpg

بیشتر مردم مشهد مسلمان و شیعه 12 امامی هستند.این موضوع به واسطه وجود امام رضا (ع) در این شهر نیز تشدید شده است.ولی اقلیت دینی دیگر در مشهد وجود دارد.در مشهد محله ای بنام( محله جدید) وجود دارد که مجتمع مسکونی یهودیان در مشهد بود.این محله منازل بزرگ و محکم با دیوارهای بلند داشت و خانه‌ها از داخل با یکدیگر مرتبط بود. اقلیت یهودی مشهد که بینش و هوشیاری اقتصادی داشتند با توسعهٔ عمرانی مشهد به خیابان‌های جنت و جم (پاسداران کنونی) نقل مکان کردند و عده‌ای هم به اسرائیل مهاجرت کردند.

مهاجران ارمنی از اواخر قرن 19 و در زمان حکومت قاجار از مرز باجگیران و درگز وارد این استان شدند و سپس در شهرهای مشهد، قوچان، نیشابور، شیروان، سبزوار و درگز اقامت کردند. مطابق برخی منابع، در ۱۹۶۵، ۵۱ خانوار ارمنی در مشهد اقامت داشته‌اند و مطابق آمار ۱۹۶۶، ۳۲۰ ارمنی در مشهد و ۵۲۱۱ ارمنی در کل استان خراسان ساکن بوده‌اند. در ۱۹۱۳، ارمنیان مشهد مدرسهٔ هایکازیان را، که در واقع شعبه‌ای از مدرسه هایکازیان تهران بود، تأسیس کردند.

در سال 1941 کلیسای مسروپ مقدس، نزد اهالی به ( کلیسای حضرت مریم) نیز معروف است احداث شده است. اهالی ارمنی شهر مشهد دارای گورستان ویژهٔ خود بوده‌اند که سال تأسیس آن به ۱۹۴۴ بازمی‌گردد. در این گورستان نمازخانه‌ای هم وجود داشت. غیر از سنگ قبرهای متعلق به ارمنیان، در قسمت خاصی از آن قطعه‌ای به ۳۲ سرباز لهستانی که در زمان جنگ جهانی دوم در محلی نزدیک قوچان کشته شده بودند اختصاص یافته بود. هم‌چنین انجمن فرهنگی ـ ورزشی آرارات از ۱۹۸۳ در این شهر شعبه‌ای ایجاد کرده‌است که تاکنون نیز به فعالیت‌های فرهنگی ورزشی خود ادامه می‌دهد

در مشهد اقلیتی از بهاییان هستند، اما به دلیل فقدان آمار رسمی تعداد آنان مشخص نیست.در سال 1345 در اوایل صدارت امیرعباس هویدا، ایران به 24 قسمت تقسیم شد. هر قسمت امری دارای مرکزی بود که محفل آن به ( محفل روحانی مرکز قسمت امری) موسوم بود و خراسان به مرکزیت مشهد یکی از آن قسمت های امری بود. در سال  ۱۳۴۹ تعداد مراکز قسمت امری ایران به ۶۷ مرکز رسید و در (نقشهٔ پنج ساله)، که به اواخر دوران سلطنت پهلوی تعلق دارد، باید تعداد محافل محلی ایران به ۱۱۰۰ محفل می‌رسید.

مطالب مرتبط:

 تور مشهد اردیبهشت 96

تور مشهد تابستان 96 

تور مشهد تیر 96 

تور مشهد مرداد 96

تور مشهد شهریور 96

تور مشهد از شیراز

تور مشهد از تبریز

تور مشهد از اصفهان

تور مشهد از کرمانشاه

تور مشهد از کیش



تعداد بازدید از این مطلب: 187
برچسب‌ها: درباره مشهد ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








به وبلاگ من خوش آمدید


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود